DUNJA KNEBL - 33 balade - 3CD

120,00 kn

-+

33 balade najnoviji je poduhvat Dunje Knebl. Prema definiciji slavnog hrvatskog etnomuzikologa, doktora Vinka Žganca, balade su pjesme o teškoj sudbini čovjekovoj, često s tragičnim ishodom. Ponovo je to čitav niz slabo poznatih pučkih pjesama / balada iz hrvatske baštine, pretežito iz kontinentalne Hrvatske (Međimurja, Podravine, Hrvatskog zagorja; uz po jednu baladu iz Primorja, Slavonije, te Dalmacije). Album je snimljen u studiju Kramasonik. Novost u odnosu na Dunjine prethodne albume je u tome što joj je glavni suradnik u cjelokupnom stvaranju albuma snimatelj i producent Hrvoje Nikšić. Suradnja koja traje već desetak godina proširila se pa on s Dunjom dijeli i ulogu obrađivača / aranžera, te svira na više instrumenata. Dunja je i dosad imala na svakom albumu poneku baladu, no ovaj projekt radila je s namjerom da se na jednom mjestu nađe veći izbor narativnih balada s najrazličitijim sadržajem i ishodom: od najtragičnijih do onih sa sretnim završetkom. Nada se da će to pokazati koliko je hrvatska baština prebogata i još uvijek nedovoljno istražena i afirmirana. Kao i dosad, prednost je dala baladama koje je pronašla u knjigama / zbirkama / notnim zapisima – i to onima koje nisu nikad snimljene. Stare su najmanje sto godina, a neke datiraju čak iz vremena Otomanskog carstva. Veći dio balada na prvom i drugom disku snimljene se po prvi puta (ukupno 16), 4 balade su ovdje u novim aranžmanima, a jedna je snimka preuzeta s albuma I Mara i cvetje. Treći disk potpuno je druga priča, čak i u bukvalnom smislu. Za njegovo stvaranje koristile su se video snimke jedne probe i dviju izvedbi predstave Oj, ti tožni človek koju je Dunja Knebl osmislila i realizirala u suradnji s ekipom polaznika etno-radionica koje je vodila. Aranžmane uz nju potpisuje jedan od polaznika - Tomo Sombolac, a Hrvoje Nikšić napravio je post-produkciju materijala. Premda ni dosad nije posezala za kompliciranim aranžmanima i izvedbama, 33 balade rađene su uz izrazito minimalistički pristup pri stvaranju konačnih rješenja. Bez obzira na takav minimalizam, aranžmani su drukčiji i zanimljivi. Indijski harmonij, melotron, Vijetnamska frulica, gitare, frame, kalimbe, te čitav niz sitnih udaraljki najčešće stvaraju mističnu atmosferu koja obavija Dunjin glas. Ona smatra da je to najbolja pozadina i da stvara pravi ambijent za pripovijedanje pjesama koje su najčešće sjetne, tužne, pa čak i šokantno tragične murder ballads. Ritam i melodija ponekad su manje važni jer je bilo bitno istaknuti značenje pojedinih riječi, a time i smisao cijelih priča. Grafičko oblikovanje albuma povjerila je ponovo svojoj sestri, Biljani Knebl. Minimalizam odlikuje i likovni dio albuma, spajajući na taj način ono što je vidljivo oku s onim što slušamo. Knjižica uz izdanje sadrži tekstove svih pjesama s komentarima na engleskom jeziku, tako da i širi krug ljudi može razumjeti o čemu se tu radi.